lördag 30 juni 2012

Städ.

Städdag i stallet idag. Högtryckstvätt av hela insidan av stora stallet, mycket vatten blir det som ska sopas ut. Vi var ett gäng som sysselsatte oss några timmar med det där. Vissa mer än andra. Jag tillhörde idag gruppen "andra". Från spridda håll fick jag höra "ta inte ut dig för hårt", "glöm inte att vila", "jobba inte för mycket", "lyssna på din kropp", "du behöver inte göra så mycket". Hade inte behövt alla de omtänksamma orden dock (även om det värmer att andra bryr sig, förstås), för min kropp var mycket tydlig av sig själv med vad den orkade med och inte. Framåt slutet fick jag lägga ner helt och sätta mig ner på "heltid"- bara titta på när de andra slet. Känns sådär när man är van att tillhöra de flitigaste i vanliga fall (läs: de andra åren under sommarstädningarna..). Fick hjärtklappning lätt, kände mig sliten och fogarna skrek åt mig att sluta hålla på och anstränga mig. Jag jobbade en stund, vilade en kvart, jobbade en stund, vilade en kvart tills det som sagt inte gick längre. Tur att sambon var med och täckte upp för mig så det kändes ändå som om vi bidrog tillräckligt. :) 

Nu är stallet fräscht! Om ett par dagar ska det oljas boxväggar och kalkas där det ska kalkas (bakre väggen i boxen). Sen skruva upp allt som skruvats ner och därefter flytta över allt strö + hästen då förstås. Hon står ju i ett annat stall tillfälligt tills allt är klart i det stora stallet. 

Zeppolin har fått något skumt på ena sidan/baksidan av rumpan. Känner mig inte helt bekväm med det där då jag inte vet vad det är eller vad det beror på. Upptäckte häromdagen att hon tappat päls och huden är skorvig/skorpig/gulflagning och det tycks inte klia just på det där små områdena men i övrigt har hon ju sjukt jobbig klåda på rumpan och bakbenen i år av alla insektsbett. Inte tagit fram flugtäcket då vädret varit så instabilt med regn än här och där, imorgon ska jag plocka fram det en gång för alla dock! Stackaren håller på att vika sig dubbelt och ramla omkull när man kliar, speciellt på högra "skinkan" så att säga. :( 


Tvättade de där små fläckarna med Hibiscrub häromdagen och smörjde in med hästsalva. Imorgon ska jag dock till apoteket och köpa mild kortisonsalva så får vi se om det blir någon skillnad. Aldrig sett henne ha något sådant där förut. Hjärtsnörp i mattehjärtat!



Inga kommentarer: