lördag 5 april 2008

Go with the flow.

Det går bra med Zeppolin. I torsdags red vi mest på ridbanan, det gick förvånansvärt bra. Igår red vi först ut en kort sväng och därefter avslutade vi på ridbanan. Hon testade mig när vi skulle fatta galopp och vägrade helt enkelt fatta galopp istället saktade hon snarare ner. För ett x antal år sedan så höll hon på sådär i över en månad, varje gång jag red och skulle galoppera (förutom i skogen, där fattade hon direkt) så bara tokvägrade hon att galoppera. Jag var gråtfärdig flera ggr för att vi bråkade så mycket om det där. Igår fick jag bråka på henne men sen släppte det och hon insåg att det inte var någon idé och gjorde som jag sa istället. Det är vid sådana tillfällen jag kan tycka att det är synd att det inte går att ha ett spö i handen när hon rids. Eller jo, det GÅR att ha ett spö i handen men då kan man räkna med att antingen ligga på backen för att hon blir hysterisk eller så blir hon skitdryg (spänd) att rida och då fattar hon säkert galopp direkt men man får räkna med att det åtföljs av rodeo eller liknande. Den enda gången jag ridit henne med spö var på en ridlektion 8-9 år sedan och det var inte ens mitt val. Ridläraren gav mig ironiskt nog ett dressyrspö och det hade jag i kanske två minuter och Zeppolin trippade mest på tårna och var spänd som en fiolsträng under den tiden. Sedan direkt efter var det dags att rida upp LB:1 som vi hade på schemat den lektionen. Jättekul. Gissa hur det gick? Preciiiis. Ingen höjdare.

Hur som helst, när vi red ut så red vi en väg där det finns en gren över halva vägen. Grenen är väl ca. 60-70 cm och vi har inte ens tänkt tanken på att hoppa den förut, men igår gjorde vi det. Varken Zeppolin eller jag har hoppat på flera år, så det var en upplevelse kan jag säga. Första språnget var en halvmeter över och hon studsade som bara den efteråt helt överlycklig över att få hoppa. Andra språnget över grenen var mer normalt och även efter det studsade damen glatt efteråt. Hopphäst ända ut i tåspetsarna? Oh yes. En hopphäst som inte fått hoppa på flera år, men nu är det dags att damma av kunskaperna och börja träna. Både hon och jag behöver det, mest jag på henne i och för sig. Framförallt att hoppa flera hinder i följd utan att tappa fokus. Hur ska vi annars kunna tävla? :p

Ska åka till stallet om en liten stund. Igår anlände mina nya ridbyxor via posten som jag betalade 164:- för (plus frakt) och som är som nya (använda en gång) och kostar över 600 då de köps sprillans nya på Hööks. Jag är toknöjd för de är sköna som jag vet inte vad och snygga och .. och.. alldeles underbara. ;)

Idag blir det bara en uteritt för mig och Zeppolin. Vi red ut i onsdags, ridbanan i torsdags, uteritt + ridbanan igår så det får faktiskt bli uteritt idag så håller vi piggheten och arbetsviljan på topp och inte blir uttråkade på ridbanan (gäller både henne och mig). Hon blir visserligen en rakethäst i skogen (dock inte igår när vi började trava, pigg men travade rätt samlat ändå för en gångs skull), men det går att arbeta henne ändå om man känner för det. Eller så kör vi bara kondition och lägger det ordentliga arbetet åt sidan just idag.. Vi får väl se.

Dags att göra annat, men jag bara måste lägga in en bild på Zeppolin som jag tog igår innan vi begav oss ut i skogen. Hon är så himla fin "min" häst, den finaste i mattes ögon. Min ögonsten. eh.. ja ni fattar.. ;)

Inga kommentarer: