onsdag 2 april 2008

No flyt - oflyt - flyt?

Okej, innan jag öppnade upp detta fönster så tänkte jag ut vad jag skulle skriva om. Jag tänkte också att jag nog lika gärna kunde ringa hovslagaren nu och chansa och hoppas på svar. Det hänger liksom ihop, rubriken syftar just på skor.
Igår var jag och tittade på när en kompis red på lektion på en ridskola. Det var intressant och jag konstaterade att just där skulle jag inte palla med att rida. På tok för många hästar i ridhuset samtidigt! Hur som helts så åkte jag direkt därifrån till stallet för att rida innan det blev mörkt. Tog ut hästen i gången, hämtade borstar, träns, skydd och hovkrats. Började borsta lite och kom sedan på att jag skulle kratsa hovarna bland det första jag gjorde. Tur var väl det, för hon har trampat på ena framskon så att den är helt böjd neråt (när man lyfter upp den). GAH! Jag som skulle rida eftersom hon vilat i tre dagar och så blev det en dag till bara för det. IDAG ska vi dock ut och rida, så enkelt är det. Det var ett himla oflyt att hon lyckats med det där just igår.. i och för sig bättre att det sker nu och inte senare. Tycker inte att hon behöver göra om samma grej igen efter detta. Tur att hovslagaren är en ängel (nästan) och lämpligt nog skulle till Märsta för att slå på en tappsko, så han kunde svänga förbi stallet och slå dit skon som den ska vara. Gratis är det dessutom, för det räknas väl som tappsko hoppas jag och dem slår han på gratis (om man har honom som hovis dvs). :)

I övrigt så går det bra med henne. Ägnat låååång tid åt att använda en gummiskrapa för att få bort vinterpäls som hon fäller för tillfället. Jösses vilka mängder hår det är, trots att det inte ser ut att vara så mycket när man tittar på henne utan att röra henne! Blir nog skönt att bli av med skiten sen när det är klart med pälsfällningen.

Kul att jag är nyduschad och ska åka till stallet om sisådär 20-30 minuter. Grejen är att jag har kvällsfodringen ikväll så idag blir det till att åka två gånger. Wohoo. Onödigt, men samtidigt nödvändigt i och med den där dumma skon som ska på plats.

Började min praktik på akademistallet idag (www.uvfk.org). Två timmar om dagen (till att börja med) ska jag mocka skit där och sådana sysslor. Idag hann jag med att leda ut ett par hästar och därefter mocka några spiltor. Hästarna står på halm, så det är samma skit som vi har i stallet. Jag ogillar halm, men man vänjer sig trots allt. Det gick bra idag och imorgon är det åtta som gäller igen. Heja heja.

Nej.. jag får väl ta och avsluta med att lägga in en bild på min rymling.

Fröken hade stått i gången i en timme och en kvart och njutit av ompyssling. Sedan gick hon motiverat in i boxen och var nöjd med det. Ja iallafall tills matte gick för att hämta vatten, då ville hon ha koll och smög ut lite i taget från boxen tills bara svansen var kvar därinne. Förmodligen för att hon ville säga "men kolla då! Svansen är kvar inne i boxen alltså är jag inte helt ute för jag vet att helt ute får jag inte vara!". Skithäst. *fnissar*

Inga kommentarer: