söndag 30 januari 2011

Galopp.

Idag har vi galopperat. Jag valde att ta sadel (och förbygel med martingal, här tar vi inga huvudflängrisker vid planering av galopp) eftersom hon igår var så himla pigg. Överskottsenergi! Därför var det läge för galopp idag. Först hade vi fullt sjå att komma ikapp två andra ekipage som ridit iväg före oss. Zeppolin skulle prompt komma ikapp dem, sen skulle jag trava bakom dem på en väg men det funkade inte alls för Zeppolin surade ihop totalt. Hon är skittråkig och nästintill oridbar (tycker jag..) när man rider bakom andra hästar i annat än skritt. Hon är bara sur och missnöjd över att gå bakom så jag travade helt enkelt förbi dem. Vilket ledde till att de två ballade ur eller åtminstone ena. Ehrm.. Bad om ursäkt senare när jag mötte dem på vägen hem. Jag drog nämligen ifrån efter omridningen och de stannade på vägen såg jag sen. Zeppolin blev en HELT annan häst efter att vi kommit förbi de där. Hon blev glad och öronen var spetsade framåt och det var full fart.

Efter en del trav så valde jag att göra en galoppfattning, vänster galopp först. Det gick bra! Sen saktade jag ner och travade en kort bit och fattade sedan höger galopp. Hon kändes väldigt pigg och glad, trodde att hon skulle byta till vänster efter ett tag för det brukar hon göra. Det brukar bli rätt studsigt när hon får för sig något sådant, men hon bytte faktiskt inte idag utan höll samma galopp. Vi travade lite och därefter skritt hela vägen hem (dock fick hon jobba i skritten efter lite viloskritt - det gick bra!). Hon blev rätt svettig. Vilket är första gången för i vinter.. ;)

Vi är officiellt igång nu. Nu när vi klämt in alla gångarter, nu är det bara att sikta framåt. Vi har inte galopperat ordentligt sen i november, så det var verkligen dags. Får galoppera lite oftare så vi bygger upp styrka och kondition. Lite i taget så att hon inte blir överansträngd i snön eftersom vi inte är helt i form i nuläget. Hon fick stretcha lite idag igen efter ridturen och sen gå ut i hagen så att jag skulle kunna mocka utan "hjälp" från häst i vägen. :)

Jag var i stallet i nästan fem timmar idag. Ridning, stalldonande (mocka, fixa mat och vatten) och sen intag av hästar. Direkt efter intaget var det dags för stallmöte och det var i nästan 1,5h. Sen in med en bal halm i Zeppolins box, fylla på med vatten i hagen och SEN kunde jag äntligen åka hem.

Nu är klockan alldeles för mycket och jag ska sova.