måndag 31 januari 2011

Planer.

Solen skiner och det är "lagom" kallt ute. Jag är givetvis på jobbet och missar möjligheten att kunna skritta ut i solsken. Det är skritt på schemat idag annars, om jag inte låter henne vila. Beror lite på vilken tid jag kommer till stallet idag och sådär. Jag har intaget och hinner inte riktigt rida innan (eftersom jag föredrar att mocka innan och inte efter..). Få se helt enkelt hur det känns senare. Just nu är jag inte överdrivet peppad eftersom jag har huvudvärk och är väldigt trött. Hon har dessutom gått i tre dagar nu så det vore inte hela världen om hon vilar idag. Det är antingen idag eller imorgon i vilket fall som helst så.. :)

Har precis ringt till Hööks för att ändra i en order jag lagt, passade på att lägga till ett täcke och impregnering när jag ändå var i farten. Behöver ett extratäcke (tunt) till vårens regniga dagar. Det tunna jag har nu ska jag impregnera också, för det har regnat igenom 2-3 gånger under hösten. Just de dagarna var jag visserligen inte förvånad över det eftersom det var ihållande (mycket) regn hela dagarna. Från utsläpp till insläpp..

Jag är på jobbet nu, men har två timmar nu som jag kan roa mig med saker (läs: använda internet) på. Min brukare är på möte.. därför jag passar på att skriva en massa nonsens här. :)

Kom på att jag ska sätta upp lite mål för detta år, det är bra att ha något att sträva efter:

- Vi ska komma i form ordentligt. Med allt vad det innebär, styrka och kondition (gäller matte och häst).
- Hästen ska slimmas lite, vilket kommer naturligt i och med punkt ett. Mer motion = viktnedgång/omformning av kroppen. :)
- Vi ska hoppa oftare, kanske inte varje vecka - men ändå oftare än 3-4 ggr om året.. ;) Hästen är för tusan en hopphäst! Som aldrig kommer inse att hon inte är en tävlingshäst längre, hon blir överlycklig av att hoppa. Matte ska bara lära sig styra och förstå sig på bromsen till 100% så blir det nog bra det där. hehe. .
- Vi ska snylta på någons transport vid några tillfällen och bege oss till ridhus för att få större yta att jobba/rida på. En egen transport vore fantastiskt, men jag åker inte så pass ofta att det vore värt det. Snittar en gång om året ungefär som det är nu. Beror visserligen mest på just det faktum att jag måste låna transport...
- Jag vet att jag sagt det varje år, men i år ska vi verkligen försöka på allvar att komma iväg på en Pay&Jump. Kanske inte till våren, kanske senare. Kanske inte förrän i höst. Men innan året är slut ska vi ha varit iväg på en åtminstone. Hon behöver få skutta av sig och vara lycklig (matte ska skaffa säkerhetsbälte till det) "ute" på vift och inte hemma på ridbanan bara.

Men mest av allt ska vi se till att hålla igång och ha roligt! Det är det som är viktigt, att ha roligt. Alla har olika syn på vad som är roligt och inte. Vi har roligast i skogen och när vi hoppar. Men nog har vi roligt när vi rider markarbete/dressyr också på ridbanan, även om det inte är sprudlande energi varje gång. Det är bra med omväxling. Nu under vintern blir det bara uteritter, men det är okej. Vi trivs med det och har inget behov av att träna mer än så just nu. Vi kommer igen när snön är borta och man kan rida mer ordentligt.

Våren längtar jag till.. tänk att få rida i dagsljus även på vardagar. Slippa pannlampsridturer i mörker och kyla..

Fast å andra sidan.. hellre pannlampsridturer än inga ridturer alls. :)

Imorgon kanske Pernilla (ägaren) svänger förbi och hälsar på Zeppolin. Hon ska nämligen till Mälarkliniken med Zeppolins son Hop-Zan idag och han ska hämtas imorgon. En operation som ska genomföras. Håller tummarna för att det går bra!

Nu ska jag surfa vidare, läsa lite nyheter och sådär.

Inga kommentarer: