tisdag 18 januari 2011

Surhöna.

Igår var Zeppolin en riktig surhöna i stallet när Aztor rörde sig, även när han rörde sig borta vid sin box bara och inte var utanför hennes. Öronen hade inte kunnat slickat sig mer bakåt när han närmade sig, skitfånig var hon. Ibland blir hon dessutom extra sur på hästar sådär om jag står bredvid. Larvigt, men hur som helst - hon var nöjd och belåten sen när han gått till sin box igen. Då var allt i sin ordning tyckte hon. ;)

Hon är så söt, sötklumpen. Det är inte ofta jag blir arg på henne eller ens lite irriterad. Hon lyssnar oftast och är väldigt charmig så jag blir glad av att vara i närheten av henne. Balsam för själen. Det är det verkligen, det här med lyckan över att ha en egen (jaja, inte min på pappret - men ändå min nuförtiden) häst. Inte för att jag vill ha en egen häst sen när Zeppolin inte finns längre. Utan hästar vill jag inte vara dock, men det där tänker jag inte tänka på nu - Zeppolin ska leva länge till. Vad som händer sen får man se då.

Svullnaden har gått ner nästan helt runt/på kotan nu. Inte lika varm heller. Om svullnaden är som igår eller mindre så ska jag nog kravla mig upp på hästen och skritta en sväng idag. Eller halka omkring snarare.. dock halkar hon inte (två brodd per hov bara) om hon inte får styltor, då brukar jag hoppa av och gå bredvid istället för det känns obehagligt när hon halkar med mig uppepå. Oftast på grusvägen hem så är det halkigt efter en tur i skogen, då leder jag henne hellre än rider på den vägen. Vi får se helt enkelt. Tror jag liksom får passa på innan träningsvärken från gårdagens spinning kickar in ordentligt.. ;)

Idag körde jag fast med bilen på parkeringen vid jobbet. Hann bara svänga in på den innan krisen var ett faktum. Djuuuup snömodd, så pass att fronten på bilen tog i backen/snön där jag satt fast. Bara att hoppa ur, ta fram spaden och börja rensa bort snö/is runt framdäcken. Ringde till jobbet och sa att jag blir sen för att jag har fastnat på parkeringen (igen..värre i torsdags dock). Det tog 20-25 minuter att gräva loss bilen, sen parkerade jag på en annan parkering. Där fick jag visserligen betala, men riskerar åtminstone inte att köra/sitta fast. DUMT med tösnö som blir alldeles mjuk och eländig. Stallparkeringen var också i rätt kasst skick igår, men där klarade jag mig ifrån att köra fast som tur var. Även om jag körde fast där häromveckan också.. Fyra gånger totalt har jag kört fast denna vinter. Grattis till mig! Tre av gångerna behövdes hjälp för att komma loss, en gång (idag) gick det bra att komma loss själv.

Back to work...

Inga kommentarer: