måndag 3 oktober 2011

Frisk.

Imorse åkte jag till stallet så att jag var där strax efter sju (*gäsp*). Jag vaknade kvart över sex och kunde inte somna om, hade inte ro i kroppen till det eftersom jag bara ville iväg och ta tempen på sötklumpen.

Hon hade både ätit och druckit som vanligt under natten. Tempen var 38,6. Fortfarande högre än hennes normala temp, men mycket bättre än gårdagens höga grader! Jag släppte ut henne i hagen efter att ha borstat henne. Måste ju passa på att pyssla lite med henne när jag ändå var där. Fixade all markservice (mocka, fixa mat) också där på morgonen. Runt lunch åkte jag dit igen, dels för att ta tempen igen och dels för att fylla på hennes vattenhink och blötlägga kvällens betfor. Tog med termometern ut i hagen, hon och hagkompisen stod och delade mathög men Zeppolin slutade äta när jag kom. Hon hälsade på mig och sen kliade jag henne på hennes favoritställe runt juvret när jag tog tempen på henne där och då. Då tyckte hon att det var helt okej att ha en termometer i rumpan liksom. Att bli kliad is the shit! :)

Tempen var 37,2 och jag kunde åka hem med mindre hjärtsnörp.

Slappat hela eftermiddagen, slumrade till och med i sängen en sväng. Skönt. Inte för att jag blev piggare av det men nu ska vi inte haka upp oss på detaljer.

Åkte till stallet till halv nio igen. Tur var väl det. Tempen var 38. Fullt godkänt! Dessutom hade hon fullt upp med att ragga på alla snygga valacker vi passerade då jag tog ut henne i gången för att borsta. Ja, för andra gången idag. En viss tant hade roat sig med att rulla sig. Inte så mycket men tillräckligt för att se ovårdad ut. Dessutom var hon torvig efter kvällsluren. Hur som helst noterade jag då jag stod och borstade på henne att hennes morgonpåse var tom. Eh.. tyckte väl att det var för få påsar jag fyllde på imorse när jag var där. Åtgärdade detta innan jag åkte hem och kan nu andas ut. Hästen är frisk och hon hade ätit soprent efter middagen. Det är min tant det! Glad i maten alltså. En frisk häst är en bra häst. :)

Imorgon ska jag bara tempa henne när jag åker till stallet under förmiddagen. På eftermiddagen ska jag nämligen till Tierp och klippa mig. Innan dess ska vi våldsgästa mina föräldrar. Var ett tag sedan vi sågs. På kvällen ska vi till Peter och äta köttgryta (?) och dricka vin. Ja vin för min och Peters del, öl för sambons del. Var alldeles för länge sedan vi träffade Peter! Skämmes på oss alla.

Nu använder Iza, min ena katt, tangentbordet som kudde. Jag tar det som att jag nog också borde sova.

Helst nyss.

Inga kommentarer: