lördag 1 oktober 2011

Långtur.

Idag var det dags för en tur i skogen med Andrea som sällskap på en lånad häst (Lack).

Det var en lite smårolig syn att se henne sitta av den stora hästen. Värk här och där i kroppen gör underverk för hur vissa går efter en ridtur som råkade bli 1timme och 40 minuter lång. ;)

Jag ska inte säga så mycket, jag har haft träningsvärk non-stop sen tisdagens "monstertur" på pigg häst. Zeppolin har vilat onsdag - fredag. From igår så är det barbacka som gäller ett tag framöver tills jag får tillbaka sadeln från sadelmakaren. Lämnade nämligen in den för omstoppning igår. Hur som helst så red jag barbacka idag (såklart..) med ett schabrak under rumpan. Jag har ridsår på rumpan mellan skinkorna. Döläckert och svider inte aaaalls när man duschar. Hmpf.

Med andra ord är vissa kanske ledbrutna efter diverse stallsysslor och ridning på kamelhäst, men min kropp tycks även den ha åsikter om långa turer i skogen sådär. ;)

Ett visst ekipage i sällskapet hade dödsångest vid ett dike. Jag och Zeppolin tog oss över och väntade sedan in det andra ekipaget som, så att säga, tog lite längre tid på sig pga den där dödsångesten. Jag veeet, kanske inte var den bästa vägen att ta egentligen just idag men det var ju så skönt väder så jag tyckte en sväng till älgdammen vore mysigt. Men för att ta sig dit via den vägen vi gick så måste man över ett dike med vatten (UUUUSCH) i.

Lite taskigt kanske som sagt eftersom Andrea aldrig ridit på Lack förut. Andrea har varit ponnyryttare x antal år nu och Lack är en bjässe jämfört med lilla fina Sweeten. Lack är lite ängslig av sig. Diken tycks vara läskiga. Andrea delade ångesten så de liksom hade ångest tillsammans, vilket inte gjorde saken bättre. Jag vet mycket väl att hon satt och svor inombords över mig där jag satt i tryggt förvar på andra sidan diket och log åt deras försök att närma sig diket och våga sig över utan att dö på kuppen. Det gick ju dock bra till slut och alla överlevde. ;)

Jepp! Här hänger jag ut henne hejvilt, jag bjuder på det. Jag tror att jag eventuellt kommer att få bullar vid nästa besök hos henne iallafall (eller?). ;)

Hon och dottern lär komma och ha ponnyridning (ehrm, mer "storhästridning") på Zeppolin snart igen innan snön kommer och sådär. Även om mitt namn numera inte kan nämnas utan att dottern skiner upp och nämner min sötklump. Som enligt en kommentar på en Zeppolinbild på facebook är hennes häst och hon älskar den. ;)
Jag har inte ens tagit bort achenremmen aka barnhandtaget från longeringsgjorden sen första ponnyridningen på Zeppolin ett tag sen. Alltid redo att bära runt på små söta barn som skiner ikapp med solen däruppe på stora breda hästen som om hon inte gjort annat i sitt få-åriga liv. Hihi

Hur som helst. Det var trevligt att vara ute på tur i det fina vädret.

Allt har dock inte varit toppen idag. Dels så har jag ont i halsen som jag vet inte vad (suttit i sen igårmorse och det lindras inte av något alls tyvärr), dels så insåg jag att det var en himla tur att jag var kvar i stallet då hästarna skulle komma in. Zeppolin kom in, sugen på middagsmat. Hon åt müsli, men inte helt soprent eftersom siktet var inställt på hösilaget (storfavorit!). Hon åt några tuggor och jag fixade vattnet så länge. Kom tillbaka till en häst som var mer intresserad av mig än av maten (ehhh?!) och sen när jag donat med annat några minuter och gick tillbaka till henne så stod hon och vilade på andra sidan boxen.

Okej. Det är såhär, det finns två möjliga orsaker till matvägran hos Zeppolin:
1. Hon är väldigt väldigt sjuk.
2. Maten är möglig/dålig.

Hon såg ut som vanligt, lite trött bara som alltid efter en dag i hagen och ridning. Dessutom hade flera i stallet känt en mystisk äcklig lukt i stallet, jag kände också av det men kunde inte lokalisera källan även om en tyckte att det luktade vid Zeppolins frukostpåse. Jag kände inget (men så är jag lite snorig också..) extremt när jag körde ner näsan i hösilaget för att kolla och såg inget på stråna heller. Men när hästen ratat sitt hösilage så blev jag misstänksam. Hämtade de andra fyllda påsarna och erbjöd henne, dvs kvalitetskontroll. Hon luktade i varje påse och ställde sig sen och vilade igen helt ointresserad av den äckliga maten jag erbjöd henne. Ah, dålig mat alltså.

Slängde ut det på gödselstacken och begav mig till foderladan där jag har hösilagebalen (som jag öppnade igår). Tog en kaka och gick med till Zeppolin för provluktning. Hon ratade. Jag gick tillbaka till foderladan med den och lyfte sedan över balen på pirran och körde ut skiten på gödselstacken, såg då att längre in på balen var det väldigt tydligt att det var mögligt. GAH! Nackdelen med hösilage, är det varmt som det var idag och igår så håller det sig inte. Jag misstänker i och för sig att balen inte var 100% bra då jag öppnade den heller (kände inget speciellt igår dock, så hon har tyvärr ätit några kakor ur balen sen igår...) och värmen påskyndade mögling. Blä i vilket fall som helst och hejdå pengar. Hämtade in en ny bal och den var fräsch och hon fick ny mat i sitt hönät. MUMS sa hon och högg in direkt. Hungrig och det är gott med mögelfri mat liksom... :)

Det var bara att fylla alla påsar med nytt hösilage som luktade sådär gott som hösilage ska och sen kunde jag äntligen åka hem efter 5,5h i stallet.. Blev visst en stalldag deluxe.

Nu är klockan strax elva, jag ska lägga mig. Det är jag som ska ta ut hästarna imorgon. Tar alltid emot att kliva upp tidigt på söndagar, men det är bara att gilla läget eftersom jag själv valt att ta det där passet för mitt egna samvetes skull. Så många andra som tar tidiga pass under veckorna, det kan jag aldrig så jag jämnar ut det med att ta tidiga pass på helgen några gånger i månaden. Så känns det bättre inom mig för min del åtminstone. Tror det kvittar för andra vad jag tar för pass och inte, men jag tycker att det känns bättre att ta tidiga pass då och då så det liksom blir.. rättvist så att säga..

Imorgon skulle vi ha åkt till Tierp och tittat på när fina Hop-Zan hoppar, dock blev klubbtävlingen inställd pga för få anmälningar så det blir inte så. Vi stannar hemma i Uppsala. Lika bra det, jag behöver dammsuga lägenheten och imorgon ska jag ta tag i rensa och städa på min plats i sadelkammaren. Det är lite väl rörigt just nu och dessutom har jag skjutit upp det i flera månader. "Imorgon kanske....", "till helgen ska jag nog göra det...", "Nästa helg kanske.. då har jag tid..." osv i all oändlighet. Skärpning! innehållet i förvaringslådorna behöver sorteras.

Sova var det visst.

Godnatt.

Just det, slänger in två bilder på Zeppolin (och hennes två hagkompisar som syns i bild olika mycket också). Hon har fortfarande sin sommarfärg, vilket skiftar i rödbrunt/brunt. I vanliga fall är hon mer mörkbrun men sommartid får hon en fin rödbrunaktig färg, som dessutom ser extra läcker ut i solsken.. :)


Fina fina fina häst...






1 kommentar:

Andrea sa...

Det var ju.. hrm.. målande beskrivet ;) Inga bullar till dig! :p