söndag 16 oktober 2011

Hästdag deluxe.

Idag har det verkligen varit en hästig dag. Anlände till stallet tio i åtta, kom därifrån vid fyra. Jag har å andra sidan hunnit med både det ena och det andra. Bland annat:
- Rida ut i skogen barbacka med sällskap, sen galopperade jag på ridbanan en liten stund. Okej okej, jag travade ett varv först sen galopperade vi. Hon höll ett bra tempo i galoppen och framförallt så höll hon igång i galopp tills jag sa att det var nog. Hon brukar kunna göra en fuling och sakta av till trav helt plötsligt så att vi måste sakta ner till vettig trav och göra ny fattning. Idag var det inget sådant utan hon höll igång i båda varven, gjorde byte över ridbanan vid varvbyte bara. Kändes bra. :)

- Haka på till Sollentuna på hopptävling. Följde med för att vara hästskötare (läs: hålla i hästen då och då, gå med hästen efter ritten), men största anledningen till att jag följde med var för att vara barnunderhållare åt ryttarens 16 månader gamla dotter medan mamma red och hade sig. Det gick bra! Okej, vi hade ett tillfälle med hysteriskt gråtande efter ett snubbel ner i en vattenpöl när mamma A var spårlöst försvunnen med hästen efter urlastningen. Det gick över det också, visade sig sen att hon nog var hungrig för efter mat (sittandes på en stor bänk moffandes makaroner och korvbitar med händerna som nyss varit i den nämnda vattenpölen.. hehe) blev energidepåerna påfyllda och vi traskade runt på tävlingsplatsen och tittade på det ena och det andra. Tävlingen gick förövrigt bra för ekipaget och då det bara var en klass så gick det rätt snabbt.

- Mocka, fixa mat och vatten till Zeppolin och Impreza. Fyllde på vatten i hagen och sen kunde jag äntligen åka hem. Hem ljuva hem!

Efter att ha kommit hem så har jag hunnit slappa, läsa bloggar, äta sushi och duscha. Nu är klockan nio och efter att jag uppdaterat detta så ska jag stänga av datorn och lägga mig i sängen och titta på tv.

Zeppolin fick lufta pälsen idag eftersom det var så fint väder och solen sken. Hon verkade tycka att det var rätt skönt, när jag fyllde på vatten så kom hon från andra sidan hagen för att hälsa på mig och kolla om jag kanske hade med mig godsaker. Det hade jag, till hennes stora lycka! Några hästgodisar hade letat sig ner i fickan innan jag åkte hem. Lämpligt nog. ;)

Passade på att ta kort på henne där i hagen, då solen gav henne så fin färg där hon betade bakom vattentunnorna.


Inga kommentarer: