söndag 17 februari 2008

15, 16, 17.

15, 16, 17 - datumen jag ska skriva om. Blir visst så allt som oftast nu, tre dagar per inlägg. :)

I fredags var det mycket konstigt väder, det var strålande solsken och riktigt vårväder. Jag red dock inte, men jag gjorde såklart allt annat som står på min lista över saker att göra i stallet varje dag. Jag satt lutad mot stallväggen i solen med en katt i knät. Det blåste lite, men det var varmt att sitta där och njuta av solen.

En timme senare åkte jag hem, när jag satte mig i bilen så började det toksnöa (!?). Det var så några kilometer, sedan relativt fint och solen visade sig lite bakom molnen. Sedan när jag skulle kliva ur bilen hemma så hade toksnöandet förflyttat sig dit och sådär höll det på resten av dagen/kvällen sen. Fem centimeter snö kom det allt som allt har jag för mig och detta på en väldigt kort tid. Februarivädret är underbart.. eller inte.

Igår hade jag kvällsfodringen, jag åkte därmed till stallet sådär lagom till sju för att hinna ta hand om min häst och därefter ge alla hästar mat. När jag kom så visade Zeppolin ännu en gång att hon tyckte att jag var sen. Hon har betett sig precis likadant de andra två gångerna jag kommit till stallet efter klockan sex istället för under dagen/eftermiddagen. Hon är väldigt PÅ och ska buffas och gosa och är halvvägs ut genom boxen mest hela tiden och följer varenda steg jag tar med blicken fastetsad på mig och öronen framåt. Hon har mer bråttom än vanligt att komma ut ur boxen när jag satt grimman på plats för att gå ut i gången och pyssla. Väl ute i gången brukar hon i vanliga fall bara.. vila. Ställer sig och vilar med ett bakben och sluter ögonen, men när jag kommer dit sådär sent så är hon mer alert. Hon skrapade till och med med hoven ett par gånger när jag försvann in i sadelkammaren för att hämta borstarna. Hon skrapar ALDRIG i gången om det inte är så att jag börjat klia henne och hamnar lite fel, då upplyser hon genom en skrapning eller två att jag hamnat lite på fel ställe och får känna mig fram till rätt ställe. Men det är liksom en annan sorts skrapning, det här är mer.. otålighet. När jag väl börjar borsta och dona så somnar hon i stort sett och är samma gamla vanliga slöskrutt.. :)

Borstade henne länge och väl innan jag hade på skydd, sadel, träns, reflexer och faktiskt graman för första gången sen hösten/vintern 2006. Anledningen var ridbanan, anledningen var att den gången hjälpa henne lite mer på traven att hitta rätt form. Skrittade ut en sväng först innan jag red in på ridbanan och påbörjade arbetet. Gramanen hängde mest slappt hela tiden, jag kortade den när jag kortade tyglarna (duh, såklart), men det var knappt så att den användes till det jag skulle använda den till. Räckte med att den fanns där, för hon arbetade på bra i skritt och trav. Det går framåt för oss!

Fast idag tog hon verkligen ett jättekliv framåt i utvecklingen när det gäller arbete ute i skogen. Hade förbygel med martingal på för att slippa ett hästhuvud bland molnen vid trav. Vet inte om den hade behövts (jag har den dock på ändå nuförtiden, den gör nytta ofta) egentligen idag, för hon letade sig självmant ner i form vid ett flertal tillfällen när vi travade. Det har hon "bara" gjort i skritt förut i skogen, i trav brukar det dröja ett tag innan hon kommer på att arbete i form is the shit. Hon var pigg, men hon ökade inte i traven så mycket som hon brukar. Hon försökte med andra ord inte springa fortare och fortare, vilket hon gäääärna gör i vanliga fall. Nog för att det blev fartfylld trav när vi travade på en ängskant (öppen yta = SPRINGA! YAY! KUL! enligt henne), men inne på stigarna i skogen så var det lagom tempo, långt ifrån "slött" men inte heller tokspringande. :)

Avslutade ridturen med att rida in på ridbanan för att galoppera några varv. Tre varv i vänster galopp, inte i form - men hon hade huvudet lägre än hon brukar när det vankas galopp (de första varven..) på ridbanan eller någon annanstans. Efter de tre varven så red vi snett igenom så att hon fick byta till höger galopp och galoppera tre varv i höger varv också. Hon var jätteduktig och gjorde som vanligt ett fint byte. Snarare mer regel än undantag att hon byter galopp när man vänder snett igenom i galopp, är väl mer en utmaning att få henne att hålla sig till samma galopp som när man red innan.. Det brukar dock gå bra, men då byter hon när man kommer ut på spåret istället. Det går dock att rida henne i förvänd galopp, hon är inte en omöjlig häst..:)

Travade av och skrittade av innan vi gick in i stallet för att göra oss klara för middag (för hennes del) och mockning (för min del). Innan hon fick komma in i boxen så provade vi dock de två täcken jag hämtade ut från ica innan jag åkte vidare till stallet idag. Ett stalltäcke modell tunnare än tunnast och så ett ofodrat regntäcke för de där dagarna då det är varmt, men regnigt. Båda täckena satt skitbra, vad mer kan man begära liksom? :)

Hemma strax efter sex. Tio minuter efter ankomsten till hemmet var maten klar, service? Oh yes. :D
Foto taget i fredags, det vill säga då vädret var fantastiskt tills klockan blev runt halv fyra, fyra då det ballade ur totalt och började snöa..

Inga kommentarer: