måndag 4 februari 2008

Två dagar.

Gah! Jag har inte uppdaterat på två dagar, men nu ska jag skriva om helgen. Att jag inte skrivit tidigare kan bero på att jag dels varit upptagen med annat och dels för att jag inte har så mycket att rapportera om. ;)

Lördag:
Kom inte till stallet förrän vid halv åtta på kvällen eller något liknande eftersom vi hade varit i Tierp hela dagen. Zeppolin visade tydligt vad hon tyckte om att jag kom så "sent" istället för på dagen eller eftermiddagen. Från den sekund jag öppnade boxdörren till att jag slutade mocka (medan hon stod inne) så var hon på mig i stort sett. Värst var hon ändå när jag stod utanför boxen innan jag hämtat skottkärran och allt. Hon buffade på mig ("ge mig uppmärksamhet-buffar") så fort jag tittade bort, pratade med någon, hade ryggen vänd mot henne eller då jag inte rörde vid henne. Snälla någon, det var som att hon ville säga att hon trodde att jag glömt bort henne eftersom jag inte dykt upp tidigare under dagen. ;)


Mockade, fyllde på mathinkar och höpåsar och vattenhinkarna såklart, borstade henne och kelade. Tog tempen på henne (vilket jag som sagt ska göra åtminstone en vecka framåt) och hade på liniment på benen innan jag släppte in henne i boxen igen och åkte hem. Otroligt spännande, eller hur? Just det. Därav fördröjandet av blogginlägget. Haha


Söndag:
Det snöade som bara den när jag åkte till stallet, sedan slutade det och började töa istället. Nödvändigt? Nej. Jag mockade, fyllde på vattenhinkar, höpåsar och allt innan jag hämtade in henne från hagen. Jag frågade henne på vägen till hagen om hon ville komma in och hon började gå mot grinden (måste runda ridbanan först för att ta sig dit..). Jag tar det som ett ja när hon gör så. När det är fint väder och ljust ute så brukar hon sällan komma och möta en vid grinden, är det skymning och/eller halvtaskigt väder så kommer hon på en gång till grinden. Såklart, vem vill vara ute i ruskigt väder? (hm.. jo, en annan häst i stallet, men det hör inte hit..).

Hon blev nöjd över att få komma in, för inne fanns det ju ny halm att moffa i sig. Den där halmen är för god helt enkelt eller så är hästen för hungrig. Eller eh.. så är det så att sanningen är att hon är ett matvrak..*harkel*. Nåja, så länge hon är nöjd och inte växer på brädden längre nu när hon inte har föl i magen så är jag nöjd. Det verkar hon inte göra, så det är ingen fara. Jag borstade (det gick sådär i början eftersom hon bara backade när jag skulle borsta på halsen i boxen, hon ville ha mig vid huvudet istället och så kollade hon om jag hade något gott med mig - vilket jag inte hade till hennes stora besvikelse) och ryktade henne en stund. Innan dess tog jag dock tempen och den var som alla andra dagar fullt normal. Jag gav henne middag, fyllde på hinkarna och höpåsen och åkte därefter hem och hoppades på fint väder idag - måndag.

Vad är det för väder ute? Temperaturen ligger runt nollan, det är solsken och knappt molnigt alls och de moln som finns är vita "genomskinliga". Jag beställde fint väder för den här dagen och så blev det, för en gångs skull.

Idag ska jag nämligen rida, vi ska skritta ut en sväng jag och Zeppolin. Bara för att jag skrev det här så att alla kan läsa och vet om det så kommer hon stå blockhalt i hagen när jag kommer dit för att hämta in henne. Eller så är hon precis som vanligt och jag kan äntligen sätta igång henne på riktigt.. :)

Ska nog ta och åka till stallet snart, det är trots allt snart lunchtid och det är jag som har lunchfodringen, tänkte rida innan jag fodrar så det är väl lika bra att dra sig mot andra sidan stan och fixa allt som fixas ska!

Ha en bra dag. Det ska vi ha.

Inga kommentarer: