måndag 4 februari 2008

Sk(r)utthäst.

Nog för att jag brukar kalla henne för skrutthäst, men idag får jag nog stryka bort det ensamma r:et och helt enkelt hålla mig till att kalla henne skutthäst. Idag var det dags för att sitta upp i sadeln igen efter åtta dagar med vila, det var tösnö och is. Jättekul när man vet att hästen kommer att få styltor under varje hov (knappt några i back i och för sig, men ändå) och man lämnade hovkratsen i stallgången innan man red iväg. Jo, det går utmärkt att byta ut ordet "man" till jag i de föregående meningarna. Zeppolin var lite larvig i skogen på så sätt att hon ibland saktade in lite (stannade dock inte) och var "rädd" för saker som sett likadana ut alla gånger vi gått förbi där. Tönthäst. Det är med hjälp av sådana saker jag kan förutspå att hon har mer energi i kroppen än hon vill låtsas om att hon har... förrän det är dags att trava alltså. För DÅ sprudlar hon av energi och vill springa fortare och fortare och fortare och nämnde jag förresten fortare? ;)

Fick hoppa av vid ett tillfälle på en stig och leta upp en lämplig pinne och försöka knacka bort hennes 10cm höga styltor. Utan att överdriva så var det just så höga de var, ett helvete att få loss. Zeppolin bara stod där mitt i stilen och nosade mig på rumpan en gång för att hon funderade varför jag tog så lång tid på mig att göra det jag gjorde med hovarna. Jag blev till slut tvungen att sätta mig på huk och lägga hennes hov över låret för att jag inte orkade hålla upp den längre medan jag knackade/hackade bort is lite lite lite i taget. Puh.. Tur att hon är så snäll som hon är, jag gick tre meter ifrån henne för att hämta en bättre pinne och hon bara stod där och tittade efter mig. Mitt ute i skogen. Hon hade kunnat gå iväg eller rentav springa iväg, men nej, hon stod där och väntade. Hon är inte typen av häst som dumpar en hur som helst. Hon stannar helst vid en även när hon blir rädd för något (tack och lov).

Vi skulle bara skritta, men kände att hon ville trava och hon fick trava 60-70m. På den tiden hann hon få upp en hel del fart (vilket jag ju nämnde i början av inlägget), trots att jag bromsade in henne. Sedan känner jag det där, det där som jag bara känner från henne när något är på G. Det kom inget "piiiiiiiip" (tjut/skrik/whatever) från henne utan ett halvstönande ljud och därefter exploderade hon i form av studs och bakutsparkar! Hon bockar tack och lov inte och om hon gör det så är det inte högt, så det kan nog vara så att hon bockade - fast lågt (men ändå tillräckligt). Därav skutthäst. Energi? Ja. Pigg? Ja. Glad? OH YES! Herregud.. sedan travade hon vidare i samma snabba takt som om ingenting hänt. Knashäst. Hon slutar aldrig förvåna en, hon är rolig. Jag bara log när hon studsat och haft sig.. tog en stund att få henne att sakta av till skritt för hon ville springa mer, men med tanke på vilan och att hon inte är igång ordentligt så fick hon inte springa mer än sådär idag.

Pigg skritt hela vägen hem sen, när vi närmade oss hagarna och stallet. Pojkarna som är fyra stycken i en enorm hage satte av i full galopp och kom springande från andra sidan hagen fram till staketet där vid vägen vi gick på (då hade jag hoppat av redan). Två hästar i hagen bortanför kom i full galopp också och en av hästarna i hagen till höger om vägen kom i jäääättestor trav och högrest svans och gnäggade åt oss. Zeppolin kände sig nog rätt uppmärksammad. Givetvis gnäggade hennes beundrare Classe i en hage ännu längre bort. Han är fortfarande tokförälskad i Zeppolin. Hon visar bara intresse för honom ute i hagen (han går i hagen bredvid) eftersom hon går ensam och ibland känner för att få sällskap och då ställer hon sig och vilar intill staketet till hagen där han står. De står bredvid varandra i stallet, men DÄR skiter hon fullständigt i honom hur intresserad han än är... *fnissar*

Alla stallsysslor fixade jag klart innan ridturen. Allt förutom att fixa mathinkarna, det gjorde jag efter ridturen. Lade in middagen också efter ridturen, släppte ut Zeppolin i hagen ()där hon skrittade lugnt tre meter och därefter rivstartade i galopp och drog av några bockar och ett gnägg innan hon sprang fram till stället där Classe stod och väntade i hagen intill.. Fina vädret smittar av sig. ;p) och sen åkte jag hem.


Imorgon får vi finbesök i stallet. Ägaren Pernilla kommer och hälsar på oss (eh, mest Zeppolin gissar jag, men ändå) när hon ändå har vägarna förbi. Hon skulle visst till Märsta på kurs, så hon skulle komma efter lunch - vilket passar mig bra eftersom jag är i stallet efter lunch.. :)

Nog nu, om den skuttande glada hästen och allt annat bonussvammel. ;)

Inga kommentarer: