onsdag 6 februari 2008

Envis köttbulle.

Hur spännande är det att rida i duggregn och mörker? Inte så värst nej, men det var bara att ge sig ut i snålblåsten (nåja, duggregnet) och motionera hästen. Ska hon sättas igång, så passar det sig inte med vila efter två dagar. Vila blir det någon dag när det är värre väder. Smart va? ;)

Kom till stallet kvart i sex. Zeppolin stod och käkade sin middag och jag passade på att mocka. Det går utmärkt att mocka trots att hon står i boxen, det gör jag rätt ofta. Det är bäst när hon äter, för då envisas hon inte med att stå och vila vid boxväggen mellan henne och Uno. För just där brukar jag mocka sist för det mesta och givetvis ska hon ställa sig och vila just DÄR så att jag ibland får be henne lyfta på hovarna så att jag kan dra undan halmen under fötterna på henne. Haha. För flyttar man på henne så tar det inte lång tid förrän hon ställer sig där igen och vilar, det är liksom vilostället. :)

Efter mockningen fixade jag allt annat, fyllde på tomma mathinkar och påsar alltså. Därefter ut med hästen på stallgången för att borsta och dona. Jag pysslade i en timme innan vi kom ut på ridturen. Gick åt mer än fem minuter åt att greja med tränset tror jag, eftersom jag idag valde att ta på henne Prestigetränset som ser lite speciellt ut och som jag tydligen lyckats tjabbla till lite när jag satte dit bettet innan tränsningen.

Skrittade en sväng på grusvägen innan vi skrittade in på ridbanan för att påbörja mer seriöst arbete. Visserligen fortfarande i skritt, men inte mindre seriöst för det. Det var lite mer kamp mellan oss idag innan vi till slut hittade en balans som gjorde att hon gav med sig och jag kunde ge henne mer beröm igen. Hon gick på sätt och vis bättre idag än igår - om man bortser från att hon viftade mer på huvudet idag (jobbigt att jobba.. man kan smita undan lite med jämna mellanrum genom att skaka på huvudet och ha sig..), men när hon väl arbetade som hon skulle så gick hon jättebra. Till och med en del i trav också, även om hon viftade/skakade friskt på huvudet då också till och från. Vet inte om hon var missnöjd med tränsvalet eller om hon helt enkelt bara tyckte att det var jobbigt att jobba idag igen. Förmodligen det sistnämnda då inget med tränset var fel och bettet är inget ovanligt heller. Hon kan bli sådär när det är jobbigt med det arbete vi håller på med. Jag förstår henne, jag hade lust att amputera benen vid något tillfälle och när jag mockade så var jag beredd att hämta balsnöreskniven och amputera bort högerarmen. Jag kallar det "mockarm" för det gör mest ont när jag mockar.. i överarmen.

Eh.. nu kom jag av mig. Var var jag..? Jo, det gick bra idag. Hon tuggade på bettet och gick i en form som passar henne bra, inte överdrivet låg och det känns hur hon arbetar med ryggen. Imorgon ska vi inte rida på ridbanan. Imorgon ska vi ut i skogen. Bara för det så är det väl skitväder. Jag lär sätta på henne förbygeln med martingal (visste väl att den skulle komma till användning på något sätt och inte bara skickas med till Uppsala för att smörjas.. vilket var Pernillas argument för att slänga med den i packningen.. hehe) så att hon inte drar upp huvudet för mycket när vi travar. Hon blir LITE för glad i skogen ibland och drar gäääärna upp huvudet extra mycket så att det är svårare att bromsa in henne. Hon gör inget dumt, hon blir bara så pigg och vill springa (läs: trava) fort fort fort och det vill inte jag (jämt) eftersom det inte alltid passar sig att swoscha fram i skogen i 190km/h. ;)

Borstade och kliade henne en stund i stallgången innan hon fick komma in i boxen igen, som jag hade ströat med lite mer halm. Jag som inte hade tänkt slänga in en hel bal idag fick gå upp på höskullen och hämta ner andra halvan av balen jag öppnade för att ströa boxen med direkt efter mockningen... Tur att det snart kommer torv, det ska ligga under halmen. Då ligger halmen kvar bättre. Nog för att hon äter en hel del halm (köttbulle.. envis sådan, därav rubriken och att hon var envis under ridturen och magen såg ut som en köttbulle i skuggan av ljuset från strålkastaren som lyser upp ridbanan.. haha) eftersom halm är smaskens, men mycket mockas ut varje dag. Eller inte varje dag, vissa dagar är det mindre andra mer. Idag var en "mer"-dag medan det var mindre igår.


Måste nämna att min hunk var med och kvällsfodrade igår. Han bad mig nämna det i bloggen. Han är lite hästrädd och har stor respekt för hästar (det ska man såklart ha..), han har dock blivit polare med en häst i stallet. Han kunde dock inte hälsa på den hästen så mycket eftersom ägaren var där och grejade med honom efter en hoppträning de just hade kommit tillbaka ifrån. Synd för min hunk som åkte med mest för att klappa lite på den hästen och för att hjälpa till litegrann. Hanns med en del kel med stallkatten Sudden också.

Sudden.. ja han har då inte alltid respekt för hästar om man säger så. Idag när jag borstade Zeppolin så kom han och lade sig mellan mina ben och Zeppolins högra framhov. Där låg han och myste och hade det hur bra som helst, jag kliade på honom lite då och då. Knäppkatt. Senare kom han och hoppade upp i mitt knä och lade sig när jag var upptagen med att borsta ren Zeppolins framben. Tungt efter ett tag att stå på huk med en fet katt i knät? Jotack.

Men han är söt.

Sova kanske och kolla vad det kan tänkas vara för väder imorgon på dagen.

Inga kommentarer: