fredag 1 februari 2008

Bättre.

Ah, känns helt klart bättre idag än igår. Oron har släppt och jag känner mig lugnare.

Veterinären var ut till stallet idag, dels för att titta till Zeppolin och dels för att besikta en häst som ska ut på foder. Zeppolin kändes bra och såg bra ut. Det gick även bra att göra rektalundersökning på henne, veterinären och en veterinärstudent. Hon fick en låg dos lugnande innan, men det hade knappast behövts - hon stod som ett ljus (dvs lugnt) hela undersökningen igenom. Jag stod och höll i henne och smekte henne på halsen och sådär hela tiden. Pratade med henne och gav henne en puss då och då. Vid ett tillfälle vände hon huvudet lite åt mitt håll och tittade på mig med "hängande öron" och obekvämlighet i blicken, varpå jag svarade med att smeka henne i pannan och säga att det inte var jag som gjorde något - varpå jag hörde veterinären & hennes fyra (!) anhängare fnissa bakom rumpan på Zeppolin och sa "Nej, hon är oskyldig - det är vi som håller på och besvärarar dig!". Det var en bra veterinär, trevlig och kompetent. Allt kändes bra därinne, livmoderns kändes bra och hade börjat dra ihop sig efter fölningen precis som den ska. Det jag behöver göra här framöver är att ta tempen på henne en gång om dagen och hålla koll på flytningarna hon har (som kommit nu efter kastningen, fullt normalt just nu). I övrigt är hon i finfin form för att vara 17 år.. :)

Passade på att be dem titta till hennes ben också, lite lite svullen - men inte nämnvärt. Markerade inget i skritt och inte i trav heller när vi (ehrm.. *harkel*.. jag... *host*) flåsade oss fram på vägen för att visa dem. Zeppolin sprang fortare än vad jag gjorde, jäkla häst. Jag var verkligen inte i form för att springa! Puh. Hon behöver inte stå med lindade ben om nätterna längre, hon ska vila ett par dagar till, sedan är det bara att börja skritta igen några dagar innan jag kan lägga till lite trav igen i ridturerna. Tänker inte dela med mig om vilken dag jag tänker sätta igång henne igen, för då händer det väl något nytt med henne, med tanke på min otur. ;p

Klev upp vid sex imorse, var i stallet halv sju för att morgonfodra, lägga på täcken och sedan släppa ut hästarna. Jag var klar med allt det där till halv nio ungefär. Då ringde jag till ambulatoriska (veterinären) och därefter mockade jag och donade. Slutade med att jag var i stallet åtta timmar totalt inkl väntan (läs: kattgosande) och veterinärbesök på över en timme. Känner mig lite mör, men trött? Nej, det kommer nog imorgon.

Sådär lagom till att vi ska åka till mina päron för att de ska fixa bilen vars avgasrör krånglar. Stackars mammas bil, men det är snabbt fixat med en svets.

Ska till stallet imorgon förmiddag och fixa klart allt innan vi åker.

Det var allt, over and out.

Inga kommentarer: