måndag 28 januari 2008

The day after.

07.45 var jag "jättepigg" (inte) när jag klev upp för att ringa veterinären vid åtta. Ringde dock till stallet först för att fråga utsläppsmänniskan om hur Zeppolin såg ut att må. Med tanke på att klockan var åtta så är morgonmaten uppäten sedan länge. Jag frågade Josefine om läget och hon svarade "vänta lite.. tjaa, hon står och äter lite". Jag sa att det lät utmärkt. Det betyder att min söttjockis käkade halm och matvraket mådde bra helt enkelt. Vilket senare bekräftades flera gånger om när jag kom till stallet.

Jag bytte från mina vanliga skor till ridstövlar för att sedan fylla hösilagepåsar. Efter det traskade jag ut till henne i hagen för att checka läget, hon stod och betade (vad det nu finns att beta, men skam den som ger sig) lite och var väldigt intresserad av mig när jag kom tillräckligt nära. Först måste hon såklart se om jag har godis, det är viktigt för ett matvrak, sedan måste hon klias lite och kela någon sekund innan jag går igen. ;)

Fixade klart allt i stallet och hämtade in henne. Borstade av henne, gosade och kliade. Kollade hur slidan såg ut och det såg bra ut, verkade inte öm heller för den delen. Hon mådde toppen även idag med andra ord, precis som alla andra dagar. Slängde på henne reflexer och ett träns för att gå ut och gå en sväng. Vi gick upp till vägen och tillbaka. Hon tyckte att slöskritt var överflödigt så vi gick ganska raskt, iallafall om man vet hur långsamt hon annars brukar gå när vi går på den där vägen bort från stallet när jag rider. Om hon inte är på superpiggt humör förstås, som igår till exempel. Jag har förövrigt träningsvärk idag! Vilket kanske bara är bra, det visar att jag har muskler lite här och där som fått arbeta. ;)

Zeppolin var angelägen om att få komma in i boxen och moffa i sig sin middag. Synd för henne bara att jag hade stängt boxdörren innan och stannade utanför för att ta bort reflexerna och även tränset. Hon tittade på mig med en blick som tydligt signalerade "jag är klar - varför är boxdörren fortfarande stängd?! MAT! Hallååå!". Jag hann knappt öppna boxdörren förrän hon stod inne och mumsade i sig sitt kraftfoder. Har jag förresten nämnt att hon är ett matvrak? ;)

Nåja. Få se när jag åker ut imorgon, beror på väder och vind och allt annat. Har inget annat inplanerat.

Fredag däremot blir vääldigt intressant (inte), för då är det fullt ös från morgon till eftermiddag.
Utsläpp - när alla hästar ätit upp sitt morgonfoder, så ska jag ta ut dem i hagarna. När jag är klar med det så ska jag sopa de tre stallen (två små, ett stort). Sen kan jag åka till min praktik på katthemmet så att jag är där senast nio..

.. för att sedan åka tillbaka till stallet vid lunchtid för att ge hästarna lunch i hagarna. Sedan ska jag direkt in till stan (13.30) för att ha ett samtal med en psykolog + min skötare.. Sen ska jag tillbaka till stallet för att mocka & fixa mat och ta hand om hästen. Nice fredag? Njaaaaeeee...

Misstänker att jag är trött efter det där. Annat vore konstigt. Men sådant är livet. Ett pusslande och donande som heter duga emellanåt.

Nu är det nog med nonsens och jag avslutar här.

Inga kommentarer: