lördag 26 januari 2008

Fredag & Lördag.

Eftersom jag inte orkade skriva något inlägg igår så blir det ett gemensamt för fredag och lördag.

Fredag:

Kom till stallet ovanligt sent (18.30 eller så). De flesta hästarna stod och sov eller tuggade i sig lite halm. Såg en person lämna stallet när jag kom, sedan var jag ensam där till kvart i tio ungefär då kvällsfodraren anlände. Jag mockade åt Zeppolin som stod och sov under tiden på samma ställe, till slut var det två pytteområden kvar att mocka och det var där hon hade sina hovar.. Vad gör man då? Lyfter upp hoven som om man skulle kratsa den och puttar undan halmen under med foten så att man kan skyffla över det till skottkärran sen. ;)

När jag hade fyllt på vattenhinkarna, gjort iordning alla hösilagepåsar och mathinkar så borstade jag henne i 45 minuter. Med "vanlig" borste först och så en lång ryktning på det. Hon blänker så fint och var så ren och fin efter det där. Motion skulle hon ha, så vi gick ut på ridbanan. Stängde för utgången/ingången och släppte därefter lös henne. Tänkte träna lite samarbete och lydnad (!) med henne på ridbanan. Hon gick efter mig, ibland bredvid ibland precis bakom. Svängde jag så svängde hon. Jag sa åt henne att stanna/vara stilla och så gick jag några meter bort och kallade henne till mig. Givetvis väntade belöning varje gång hon gjorde som jag sa. Ibland gick hon ett par meter bakom mig, men svängde ändå när jag gjorde det och allt sådant där. Inget märkvärdigt med det kanske, men hon är så.. ja.. jag kan inte förklara. Hon är en sådan trevlig häst att ha att göra med. FAST.. hon såg ut att vara lite väl intresserad av underlaget vid ett tillfälle och det brukar innebära en sak - rullning. Vilket hon också gjorde, riktigt gned både höger och vänster sida mot sanden/gruset.. Tack för det liksom, med tanke på ryktningen innan. Såg lite roligt ut dock, en stor köttbulle vars ben spretar åt alla håll när hon ligger och rullar sig.. *fnissar*

Smackade iväg henne i trav ett par varv också, hon sprang på en volt som om hon blev longerad - fast utan lina. Därefter lite mer skritt och så in igen för att göra om borstningen.. Fy vad dammig hon var, det var bara att borsta och borsta och borsta och därefter rykta henne ordentligt. Lade ner en halvtimme på att få henne dammfri. Hon var rätt nöjd (såklart) med att bli så ompysslad. Heaven (för henne). Bortskämda skrutthäst!

Innan jag åkte hem var jag med om något underbart dock. Inne i boxen gjorde jag som jag brukar göra (ibland halvhjärtat, ibland lite mer.. noga) varje dag innan jag åker hem - känner efter om jag kan känna fölet röra sig. Det har jag inte gjort, men det gjorde jag igår! För första gången för denna dräktighet. Fosterrörelser kan kännas bäst då hästen nyligen ätit eller motionerat. Svängen på ridbanan kan jag tacka för att jag kände något. Härligt härligt! :D

---

Lördag:

Anlände till stallet någongång strax före tre. Började med att mocka, ströa, fylla på vattenhinkarna, hämta in ett lass hösilage (hör till när man har intaget, bara det att det behövdes hämtas in tidigare eftersom det var slut..), fylla alla påsar med mat och alla hinkar med mat. Hämtade in hästen för att borsta och rykta innan det var dags att börja ta in de andra hästarna, är man ansvarit för intaget så är man liksom. Mörkt var det också, vi började kvart över fem ungefär med att ta in hästarna. Jobbigt att gå då upptrampad lera hade frusit, men så kan det vara ibland - hellre det än gegga! När allt det där var klart så kelade jag med Zeppolin och kliade henne.. Hon fick en vilodag idag. Hon vilade helt förra lördagen också pga skitvädret och vissa dagar har vi bara varit ute och motionerat en kvart - slapparturer helt enkelt. Imorgon tänkte jag ge mig ut på en ridtur, får hoppas på trevligt ridväder då. Avslutade stallvistelsen med kattgos (Sudden is the shit liksom, tjockisgoskatten!) och åkte hem strax före sex.

Nu sitter jag här och skriver det här, sneglar på tv och stoppar in en turkisk peppar eller två i munnen med jämna mellanrum. Skönt att bara ta det lugnt idag. Jag och hunken bastade rätt länge idag, kom tillbaka från bastun runt en timme sedan. Nu ska jag spela lite wow.



Inga kommentarer: