lördag 19 januari 2008

Fångad av en stormvind.

Det är så fint när man vaknar på morgonen och inser att den där vinden som det talats om under veckan faktiskt bestämt sig för att hitta hit. Regn och rusk så långt ögat kan nå. Ridningen lade jag på is idag, hon kan gott slappa inne i den halmfyllda boxen där hon mest står med nosen i halmen ätandes just halm.

Åkte till stallet vid två ungefär. Stannade till på Willys för att köpa morötter (bland annat) och därefter bar det av mot stallet. Det var inte bara jag som idag tyckte att det var en bra idé att ta in sin häst ett par timmar tidigare än vad man brukar göra en vanlig (stormfri) dag. Jag mockade, fixade vatten och fyllde påsarna med hösilage innan jag hämtade in Zeppolin. Spolade av benen/hovarna och därefter var det dags för att borsta. Hon hade inte rullat sig idag, förstår henne - jag hade inte heller rullat mig en dag som denna om jag hade varit häst. Zeppolin var nöjd med att få komma in och mumsa halm istället för att stå/gå ute i hagen och bli blöt, det märktes tydligt på damen.

Zeppolin tycker visst att digestivekex är goda. Jag har köpt mig en rulle sådana nämligen så att jag har något att knapra på utifall akut hunger eller liknande skulle uppstå. Bjussade snällt på ett kex och hon ville gärna ha mer, knäpphäst. Hon fick morötter och en bit äpple också, bortskämda söthäst. Det är lika bra att passa på medan jag har henne här, för sedan blir det mindre bortskämdhet för hennes del när hon flyttar hem igen.

Imorgon är det halmlassning klockan nio på morgonen. 280 balar anländer och vi ska hjälpas åt att lassa in halmen från släp till höskulle. Tjohej så kul. Inte. Men det är bara att hjälpa till om man ska ha någon halm, jag behöver sannerligen halm. Jag har lånat halm av en annan i stallet under veckan. Sju balar totalt (2,5 gick åt första dagen då jag halmade boxen inför ankomsten) har det blivit. Nåja, det är mindre än det låter som att det är. Det är lätta och små balar det där. Vilket är tur i oturen, så blir det inte så tungt imorgon. Blir fika efteråt dessutom, det tackar man inte gärna nej till. ;)

Nåja.. nog om det. Jag ska klämma i mig en skumraket till och surfa vidare.

Inga kommentarer: