onsdag 30 januari 2008

Hälta.

Det är trevligt att bli väckt av sin ringande mobil halv nio på morgonen, vilket var tur i och för sig eftersom jag hade försovit mig (snarare förträngt det hela...). Hade utsläpp i stallet idag, det blev jag påmind om halv nio som sagt. Jag åkte dit så snart jag fått på mig kläder och donat. Det snöade väldigt intensivt och det var snöslask så att det räckte och blev över. Snöandet övergick till regn efter ett par timmar. Onice. Många regntunga täcken lär det hänga i torkrummet senare idag. Zeppolins är ett av dem. Kan inte hänga upp det på boxdörren när det är blött utanpå, då lär det gå igenom till imorgon så...

Hur som helst, ut med alla hästar förutom min. Tänkte ta en omväg ut till hagen och skulle därför runda alla stallen och en hage för att sedan svänga in mot hagen. Var bara det att jag efter några meter in på vägen insåg att hon haltade, trodde först att jag inbillade mig men det var inte inbillning. In i stallet igen, ibland gick hon som vanligt några steg och sen haltade igen. Vänster fram är det som dummar sig. Förmodligen vrickat sig i boxen under kvällen/natten/morgonen. Svullnaden på skenbenet gick ner under de timmar jag var i stallet, men hon är fortfarande varm och svullen runt kotan. Bleh. Hon fick dock gå ut i hagen ändå och har varit ute i fem timmar nu. Ska åka till stallet snart och ta in henne, hänga in täcket i torkrummet, borsta och pyssla med henne (jag är ju liksom klar med allt annat i stallet redan!) och därefter linda frambenen inför natten.

Imorgon har jag praktik på katthemmet fem minuter från stallet, så jag ska skriva på tavlan att jag tar ut henne själv imorgon. Ska åka dit innan praktiken och ta av lindorna och känna hur benen känns då. Det lär förmodligen vara bättre, verkar vara en sådan form av "dumhet" som gett sig på benet (dumma ben).

Sopning av alla stall och sådär var lagom kul med en högerarm (överarmen) som bråkar med mig. Känns som om jag tappar kraften i den rätt lätt, skyller det på vattenhinkarna som är tunga att bära och dubbelmockningen i söndags. Den tyngsta mockningen var ju på kvällen efter kastningen, mycket blöt halm att lyfta. Puh.

Igår/inatt/imorse har det dessutom kommit ut något efter kastningen också. Antagligen det allra sista, skönt att veta att allt som ska vara ute ÄR ute nu. Dessutom bortslängt. Kan med en fin liten omskrivning säga att fölen blir kremerade här framöver i och med att de bränns med andra sopor... :)

Måste försöka ragga reda på ett par paddar att låna av någon i stallet också till imorgon. Jag vägrar lägga ut 249:- på ett par superduperpaddar (enda som fanns på Granngården när jag köpte lindor) när det finns att få billigare och som duger precis lika bra till något sådant här. Jag ska köpa paddar, men det är ett senare projekt.

Äh, lika bra att jag avrundar här och byter om till stallkläder igen. Vill dock inte ta på mig mina skor, men har inget val. De är genomblöta, byter till ridstövlar så snart jag kommer till stallet. Skitväder! Snö är väl okej, men inte snöSLASK!!

Återkommer kanske senare...

Ps. Stackars Pernilla har fått många samtal av mig de senaste dagarna, för det första pga kastningen och nu för att Z var halt. Jag känner mig som en nybörjare när det gäller hältor eftersom Zeppolin knappt någonsin varit det, förutom när hon haft kotledsinflammation ett par gånger då hon tävlade höga klasser och sådär.. Dessutom.. Linda ben?! Herregud, det har jag inte gjort på 9-10 år. Jag vet hur man gör dock, tack och lov. Men ändå, känner mig ändå som en helt förvirrad okunnig nybörjare när jag sitter där och ska ta hand om det som ska tas om hand. ;)

Hejs.

Inga kommentarer: