tisdag 22 januari 2008

En tisdag i stallet.

Relativt fint väder och dessutom hade det visst kommit lite snö under morgonen/natten, denna kombination gjorde att det kändes rätt trevligt att åka till stallet trots kylan. Det är alltid trevligt att åka till stallet, men tänkte mest på att jag såg det som trevligt för att vädret var ett okej ridväder. :)

Kom iväg till stallet efter två. Började med att mocka, ströa boxen, bära vatten och därefter hämta in henne från hagen. När hon såg mig och jag frågade om hon ville komma in så började hon vandra mot grinden (hon var på andra sidan hagen). Hon hade inte rullat sig och var därför knappt smutsig. Borstade av henne lite snabbt (jo, idag var det faktiskt snabbt - 10 min på sin höjd). Slängde på benskydd och reflexer först, sedan på med ett fleecetäcke så att jag skulle slippa sitta direkt mot pälsen. Dessutom var det småkyligt ute och då är det skönt för både henne och mig att ha något varmt på/under sig. Vi skrittade ut i skogen, hon fick välja väg när vi hade kommit över gamla Stockholmsvägen. Gå rakt fram och rida en viss ögla (man tar höger en bit in i skogen efters första stigen) eller ta till vänster och rida en ögla vi nu ridit två gånger (från olika håll) under veckan. Hon valde att ta vänster, så det fick bli så. Hon fnyste åt saker med jämna mellanrum. Var skymning och ibland är hon lite töntig. Hon stannade inte eller gick åt sidan eller sådär utan nöjde sig med att fnysa. Knashäst. Sötnos. Det gick bra under hela ridturen, såklart. Hon är trevlig att rida. :)

Pysslade lite med henne efter ridturen och hade in mer halm i boxen eftersom det uppenbarligen behövdes trots att jag redan hade haft in en bal tidigare direkt efter mockningen. Balarna är inte så stora och hårt packade så det låter mer än vad det är. Anyway... Fixade med allt som har med mat att göra och därefter fyllde jag på en av hinkarna med vatten igen eftersom hon hade druckit ur den mindre hinken redan.

Undrar vad det ska vara för väder imorgon? Det visar sig. Jag har ingen tid att passa och åker till stallet någongång under dagen. Senast tre lär jag väl åka dit hur som helst. Det visar sig, en dag i sänder.

Har jag förresten nämnt hur mycket jag tycker om den här hästen, Zeppolin? ;)

Inga kommentarer: